Co jsou aditiva?
Aditiva jsou chemické přísady, které zlepšují vlastnosti motorových olejů a plastických maziv. Druhy aditiv a jejich množství se liší podle způsobu užití maziva. Obsah aditiv pro motorové oleje se pohybuje v rozsahu od 1 do 25%. Druhy a množství aditiv v olejích stanovují výrobci na základě norem a praktických zkoušek.
Zde je zřejmé, že plný podíl aditiv najdeme hlavně u známých světových olejářských značek, které by si nedovolili své výrobky o tyto důležité přísady ochudit. A zde se dělí motorové oleje na průměrné a kvalitní. Proto při výběru oleje nám trochu napoví i cena. Všechny značkové motorové oleje budou obsahovat plný podíl složení aditiv, zatímco podezřele laciné oleje neznámých značek mohou být o tyto přísady ochuzeny.
Chemická struktura aditiv
1 ) Polární aditiva
Velké množství aditiv jsou tzv. povrchově aktivní - polární látky. Polární látky jsou chemické látky, jejichž molekuly jsou nesymetrické a proto na jejich koncích vznikají elektrické náboje. Těmito náboji jsou molekuly přitahovány k povrchům, např. k povrchu pístu ve válci motoru. Polární aditiva utvoří na povrchu tenký film, který v závislosti na chemickém složení aditiva zvyšuje odolnost proti korozi, proti usazování nečistot, proti poškození vysokým tlakem apod.
2 ) Nepolární aditiva
Nepolární aditiva nejsou povrchově aktivní, tzv. že nejsou přitahována k povrchům, a jsou rozptýlena v celém objemu maziva rovnoměrně. Přesto jsou tato aditiva velice významná - zlepšují vizkozitu maziva, snižují bod tuhnutí maziva, chrání gumová těsnění proti poškození a pod.
Popis jednotlivých typů aditiv
S povrchovým účinkem
a ) Detergenty
Zamezují usazování nečistot na površích, případné již vytvořené nečistoty rozpouštějí. Díky detergentům mazivo lépe přilne k mazaným plochám. Detergenty hrají významnou roli např. při ochraně pístu ve válci, kde vlivem vysokých teplot dochází k uvolňování uhlíku, který má tendenci se usazovat na pracovních plochách pístu. Vzniklé usazeniny způsobují vznik netěsností vlivem mechanického poškození ( poškrábání ) nebo změnou tvaru zapříčiněnou nánosem nečistot.
b ) Disperzanty
Zabraňují tvorbě usazenin, které se tvoří především za vyšších provozních teplot. Disperzanty obalí mikroskopické mechanické nebo kapalné nečistoty a zamezí tak jejich koncentraci a usazování. Nečistoty se vlivem disperzantů vznášení rovnoměrně v celém objemu maziva. Zamezí se tak zablokování olejových kanálů a filtrů.
c ) Zlepšující ochranu proti vysokému tlaku a opotřebení ( EP,AW )
Tato aditiva chrání před opotřebením ocelové části, které se o sebe třou pod vysokým tlakem ( např. ozubená kola ). Aditiva vytvoří chemickou reakci na povrchu kovu odolné vrstvy, které zamezí kontaktu kov na kov.
d ) Zvyšující ochranu proti korozi
Tato aditiva vytváření na povrchu kovů ochranný film, který zabraňuje tvorbě koroze ( brání oxidaci kovového povrchu ). K oxidaci povrchu kovů může docházet například vlivem agresivních sloučenin vznikajících ve válci motoru při spalování palivové směsi.
e ) Upravující tření
Tato aditiva upravují tření mezi třecími plochami na požadovanou hodnotu. Přesná hodnota tření ploch je požadována například v automatických převodovkách, retardérech.
Olej zlepšující
f ) Zlepšující viskozitu
Tato aditiva stabilizují viskozitu maziva, tzn. viskozita maziva je méně závislá na teplotě ( viz. viskozitní index ). Tím rozšiřují teplotní rozsah, v jakém je mazivo schopno plnit svou funkci. Se snižující se teplotou viskozita maziva stoupá a naopak, se zvyšující teplotou viskozita maziva klesá. Změny viskozity maziva mají dopad rovněž na tloušťku mazacího filmu a na ztráty energie, které vznikají překonáním odporu maziva.
g ) Snižující bod tuhnutí
Tato aditiva snižují možnost shlukování parafinů v mazivu za nízkých teplot. Při nízkých teplotách dochází u minerálních olejů k vylučování a shlukování parafinů a tudíž ke zvyšování hustoty. Zvýšená hustota maziva a jeho nekonzistentnost zhoršuje kvalitu mazání a zvyšuje ztráty energie z důvodu překonávání odporu maziva.
h ) Chránící elastomery
Tato aditiva zpomalují stárnutí gumových a umělohmotných částí, které jsou ve styku s mazivem ( např. těsnění ) tím, že zamezují vyplavení změkčovadel / chemické degradaci elastomerů / obsažených v gumových a plastových dílech. Elastomery zajišťují, aby gumové a plastové části byly stále elastické ( pružné ).
Olej chránící
i ) Zpomalovače stárnutí
Tato aditiva omezují chemickou degradaci maziva, ke které dochází především za vyšších teplot. Likvidací oxidačních činidel zamezují vzniku nežádoucích chemických sloučenin, které zkracují životnost maziva. Degradací mazivo tmavne a dochází ke zvyšování viskozity.
j ) Deaktivátory kovu
Tato aditiva zabraňují chemických reakcím probíhajícím na povrchu mikroskopických kovových částeček přítomných v mazivu ( ocel,meď ). Kovové částečky, které vznikají třením kovu o kov působí jako katalyzátor chemických degradačních procesů. Vytvořením ochranného filmu kolem částeček kovu je zamezeno katalytickým chemickým reakcím a je tudíž zpomaleno stárnutí maziva.
k ) Snižující pěnivost
Tato aditiva potlačují vznik olejové pěny. Intenzivním promícháváním motorového oleje se vzduchem dochází ke tvorbě pěny, která urychluje stárnutí maziva ( usnadňuje oxidaci ), zvyšuje stlačitelnost maziva ( vzńikají problémy u hydraulických soustav, motorů, kompresorů a převodovek ) a může způsobit i únik maziva ze zařízení.