S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.
       

TOPlist

Certifikát 

Velkoobchod - Maloobchod motorových olejů a maziv.

OlejGroup.cz © 2007 - 2024



Motorové oleje a složení aditiv

image016.jpgstojan_3.jpgNT0004CC66.jpg

Motorové oleje a rozpis složení aditiv.

Co jsou aditiva?

Aditiva jsou chemické přísady, které zlepšují vlastnosti motorových olejů a plastických maziv. Druhy aditiv a jejich množství se liší podle způsobu užití maziva. Obsah aditiv pro motorové oleje se pohybuje v rozsahu od 1 do 25%. Druhy a množství aditiv v olejích stanovují výrobci na základě norem a praktických zkoušek.

Zde je zřejmé, že plný podíl aditiv najdeme hlavně u známých světových olejářských značek, které by si nedovolili své výrobky o tyto důležité přísady ochudit. A zde se dělí motorové oleje na průměrné a kvalitní. Proto při výběru oleje nám trochu napoví i cena. Všechny značkové motorové oleje budou obsahovat plný podíl složení aditiv, zatímco podezřele laciné oleje neznámých značek mohou být o tyto přísady ochuzeny.

Chemická struktura aditiv

1 ) Polární aditiva

Velké množství aditiv jsou tzv. povrchově aktivní - polární látky. Polární látky jsou chemické látky, jejichž molekuly jsou nesymetrické a proto na jejich koncích vznikají elektrické náboje. Těmito náboji jsou molekuly přitahovány k povrchům, např. k povrchu pístu ve válci motoru. Polární aditiva utvoří na povrchu tenký film, který v závislosti na chemickém složení aditiva zvyšuje odolnost proti korozi, proti usazování nečistot, proti poškození vysokým tlakem apod.

2 ) Nepolární aditiva

Nepolární aditiva nejsou povrchově aktivní, tzv. že nejsou přitahována k povrchům, a jsou rozptýlena v celém objemu maziva rovnoměrně. Přesto jsou tato aditiva velice významná - zlepšují vizkozitu maziva, snižují bod tuhnutí maziva, chrání gumová těsnění proti poškození a pod.

Popis jednotlivých typů aditiv

S povrchovým účinkem

a ) Detergenty

Zamezují usazování nečistot na površích, případné již vytvořené nečistoty rozpouštějí. Díky detergentům mazivo lépe přilne k mazaným plochám. Detergenty hrají významnou roli např. při ochraně pístu ve válci, kde vlivem vysokých teplot dochází k uvolňování uhlíku, který má tendenci se usazovat na pracovních plochách pístu. Vzniklé usazeniny způsobují vznik netěsností vlivem mechanického poškození ( poškrábání ) nebo změnou tvaru zapříčiněnou nánosem nečistot.

b ) Disperzanty

Zabraňují tvorbě usazenin, které se tvoří především za vyšších provozních teplot. Disperzanty obalí mikroskopické mechanické nebo kapalné nečistoty a zamezí tak jejich koncentraci a usazování. Nečistoty se vlivem disperzantů vznášení rovnoměrně v celém objemu maziva. Zamezí se tak zablokování olejových kanálů a filtrů.

c ) Zlepšující ochranu proti vysokému tlaku a opotřebení ( EP,AW )

Tato aditiva chrání před opotřebením ocelové části, které se o sebe třou pod vysokým tlakem ( např. ozubená kola ). Aditiva vytvoří chemickou reakci na povrchu kovu odolné vrstvy, které zamezí kontaktu kov na kov.

d ) Zvyšující ochranu proti korozi

Tato aditiva vytváření na povrchu kovů ochranný film, který zabraňuje tvorbě koroze ( brání oxidaci kovového povrchu ). K oxidaci povrchu kovů může docházet například vlivem agresivních sloučenin vznikajících ve válci motoru při spalování palivové směsi.

e ) Upravující tření

Tato aditiva upravují tření mezi třecími plochami na požadovanou hodnotu. Přesná hodnota tření ploch je požadována například v automatických převodovkách, retardérech.

Olej zlepšující

f ) Zlepšující viskozitu

Tato aditiva stabilizují viskozitu maziva, tzn. viskozita maziva je méně závislá na teplotě ( viz. viskozitní index ). Tím rozšiřují teplotní rozsah, v jakém je mazivo schopno plnit svou funkci. Se snižující se teplotou viskozita maziva stoupá a naopak, se zvyšující teplotou viskozita maziva klesá. Změny viskozity maziva mají dopad rovněž na tloušťku mazacího filmu a na ztráty energie, které vznikají překonáním odporu maziva.

g ) Snižující bod tuhnutí

Tato aditiva snižují možnost shlukování parafinů v mazivu za nízkých teplot. Při nízkých teplotách dochází u minerálních olejů k vylučování a shlukování parafinů a tudíž ke zvyšování hustoty. Zvýšená hustota maziva a jeho nekonzistentnost zhoršuje kvalitu mazání a zvyšuje ztráty energie z důvodu překonávání odporu maziva.

h ) Chránící elastomery

Tato aditiva zpomalují stárnutí gumových a umělohmotných částí, které jsou ve styku s mazivem ( např. těsnění ) tím, že zamezují vyplavení změkčovadel / chemické degradaci elastomerů / obsažených v gumových a plastových dílech. Elastomery zajišťují, aby gumové a plastové části byly stále elastické ( pružné ).

Olej chránící

i ) Zpomalovače stárnutí

Tato aditiva omezují chemickou degradaci maziva, ke které dochází především za vyšších teplot. Likvidací oxidačních činidel zamezují vzniku nežádoucích chemických sloučenin, které zkracují životnost maziva. Degradací mazivo tmavne a dochází ke zvyšování viskozity.

j ) Deaktivátory kovu

Tato aditiva zabraňují chemických reakcím probíhajícím na povrchu mikroskopických kovových částeček přítomných v mazivu ( ocel,meď  ). Kovové částečky, které vznikají třením kovu o kov působí jako katalyzátor chemických degradačních procesů. Vytvořením ochranného filmu kolem částeček kovu je zamezeno katalytickým chemickým reakcím a je tudíž  zpomaleno stárnutí maziva.

k ) Snižující pěnivost

Tato aditiva potlačují vznik olejové pěny. Intenzivním promícháváním motorového oleje se vzduchem dochází ke tvorbě pěny, která urychluje stárnutí maziva ( usnadňuje oxidaci ), zvyšuje stlačitelnost maziva ( vzńikají problémy u hydraulických soustav, motorů, kompresorů a převodovek )  a může způsobit i únik maziva ze zařízení.

 

N2Y5N