Otázku, po kolika ujetých kilometrech je nutná výměna motorového oleje, řeší každý majitel automobilu. Stanovit přesnou hranici, kdy už je výměna žádoucí, ale není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Životnost oleje v benzinovém nebo dieselovém motoru je totiž ovlivněno mnoha faktory. Výrobci nás sice o určitém intervalu informují, ale podle odborníků je lépe přistoupit k výměně častěji, než je určeno. V tomto případě rozhodně platí – lépe dříve nežli později.
Pokud bychom to chtěli trochu zobecnit, pak můžeme říci, že maximální únosnou hranicí pro výměnu oleje je ujetí 10 až 20 tisíc kilometrů, kde rozhoduje specifikace používaného oleje.
Nové vozy – majitelé nových vozů, kteří mají ve zvyku po ujetí cca 100 000 kilometrů automobil prodat a zakoupit opět nový, myslí tak trochu do budoucna. Je totiž jasné, že každý zájemce získá k vozu větší důvěru, pokud v servisní knížce zjistí, že byl olej pravidelně měněn po ujetí 10 až 15 tisíc kilometrů. Pečlivost prvního majitele bude pro něho jistotou, že má šanci koupit bezporuchový vůz se zachovalým motorem.
Ojeté automobily – frekvence výměny motorového oleje u ojetých automobilů je v podstatě totožná jako u těch, které nedávno opustily výrobu. Jestliže by se tato frekvence prodlužovala, pak by logicky automobil rychleji podléhal z tohoto úhlu pohledu zubu času.
V délce intervalu výměny oleje hraje svou roli celá řada faktorů.
a) Typ automobilu.
b) Způsob používání.
c) Řidičské návyky.
d) Typ převodového systému.
e) Druh paliva.
Naftové motory – z důvodu vypalování filtru pevných částic se motor zanáší sazemi a tím pádem dochází k vyčerpání účinnosti aditiv.
Zážehové motory – může docházet k ředění oleje palivem (benzínem). Navíc jsou tyto agregáty vystaveny vyššímu tepelnému zatížení.
U vozidel, která jsou využívaná převážně na dlouhé trasy bez častých zastávek, dochází k opotřebení olej pomaleji. Logicky je tedy olej rychleji opotřeben u vozidel, která absolvují převážně krátké trasy. Je to dáno častými změnami provozní teploty motoru. U těchto automobilů by se měl interval zkrátit o 20 až 30 %. Jiná hlediska výměny jsou platná pro sportovní vozy, u nichž je počítáno s tím, že používaný olej dobře odolává vysokým teplotám.
Vliv na životnost a vlastnosti oleje má mnoho různých faktorů.
1) Najeté kilometry.
2) Délka obvykle ježděných tras.
3) Použití alternativních paliv a biopaliv.
4) Používání nevhodných aditiv (palivo a kvalitní olej obsahuje vše potřebné).
5) Styl jízdy (nevhodné je vytáčení do maxima nebo za studena).
6) Typ převodového systému.
7) Druh paliva.
Důsledky méně časté výměny oleje jsou především v opotřebení motoru, které způsobuje zanesení částicemi, kaly a sazemi. Navíc dochází k ředění oleje nespáleným palivem a tím pádem se olej znehodnocuje. Logicky se pak motor hůře maže, protože dochází k zanášení mazacích kanálků. Poslední fází může být zadření motoru.
Ohroženy mohou být také další součásti motoru. Pokud automobil disponuje turbodmychadlem, pak je tato součást na ráně jako jedna z prvních.
Problém ale může nastat i při nekvalitní výměně oleje.
Častými chybami jsou především
- nevhodně zvolená viskozitní klasifikace.
- výměna oleje u motoru, který není zahřátý.
- Nedostatečné vypuštění původního oleje z nádoby.
- Nedostatečné množství nalitého oleje.
- Opomenutí výměny starého filtru za nový.
Pokud nechcete riskovat poničení motoru z důvodu nějaké fatální chyby, pak je lépe tento proces svěřit do rukou odborníkům a nechat si vyměnit olej v servisu.