S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.
       

TOPlist

Certifikát 

Velkoobchod - Maloobchod motorových olejů a maziv.

OlejGroup.cz © 2007 - 2024



Jak vybrat správný motorový olej

PyS_RYLESA_RepsolEliteMotor_tcm11-339999.jpg

 

Rozhodujícím faktorem výběru motorového oleje pro Váš automobil jsou následující požadavky:

 

- Viskozitní třída dle SAE

- Výkonnostní specifikace dle API, ACEA

- Schválení výrobce automobilu

 

Specifikace obsahují rozdílné kombinace čísel a písmen. Tato čísla a písmena indikují typ oleje. Tyto potřebné údaje jsou uvedeny na všech etiketách olejů, či v popisu u konkrétního výrobku.

Viskozita - udává tekutost oleje. Viskozita motorových a převodových olejů je obvykle klasifikována dle americké normy SAE ( Society of Automotive Engineers ) Dříve se používaly jedno rozsahové oleje pro zimní podmínky např. SAE 10W, 20W a pro letní podmínky obvykle SAE 30, 40 a 50. Moderní motorové a převodové oleje jsou vyráběny pro celoroční provoz jako tzv. více rozsahové oleje a proto kombinují viskozitní třídy např.SAE 10W-40. Písmeno "W" je z anglického slova winter = zima, zimní. Čím nižší je číslo před písmenem "W" ,tím nižší je teplota použitelnosti daného oleje. Naopak čím vyšší je číslo za písmenem "W", tím vyšší je hodnota použitelnosti oleje za přípustné okolní teploty. S viskozitními třídami souvisí i očekávaná minimální teplota čerpatelnosti oleje. U viskozitní třídy 0W-40 lze očekávat minimální hodnotu čerpatelnosti -40 stupňů Celsia. Všechny automobilové oleje jsou vyráběné pro celoroční provoz a zajišťují spolehlivé mazání při všech teplotách.

Dalším údajem v popise či na etiketě oleje je výkonnostní charakteristika dle ACEA nebo API - "American Petroleum Institut", která klasifikuje motorové a převodové oleje podle přesných kritérií. Pro benzínové motory je určené označení API se začátečním písmenem "S" , pro naftové motory se začátečním písmenem "C" tato písmena jsou následována dalšími písmeny v abecedním pořadí dle výkonnosti. Příkladem může sloužit klasifikace olejů dle API SA, které jsou určené pro motory nejstarší dochované konstrukce bez zvláštních nároků. Označení API SL klasifikuje oleje pro nejmodernější benzinové motory. Systém klasifikace olejů pro naftové motory je obdobný, doplněný u vyšších výkonnostních specifikací i o číselné rozlišní např. API CF-4.

Výkonnostní třídy dle evropské normy ACEA ( Association des Constructeurs Européens ď Automobiles ) mají následující rozdělení : A - Benzínové motory, B - Dieselové motory osobních automobilů, dodávek a lehkých nákladních vozidel, E - Dieselové motory těžkých nákladních vozidel.

Převodové oleje jsou děleny dle API GL řady, následované číslicí např. GL3,4 nebo 5. Opět zde platí, čím vyšší číselný údaj je, tím vyšší výkonnost převodový olej nabízí. Přední výrobci automobilů např. VW, GM, Porsche, BMW, MB apod. preferují oficiální interní schválení a podnikové normy.

Ovšem vždy se řiďte doporučením výrobce.

NAVRCHOLU.cz

 

Zjg3ZDg1