S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.
       

TOPlist

Certifikát 

Velkoobchod - Maloobchod motorových olejů a maziv.

OlejGroup.cz © 2007 - 2024


»

Velkoobchod a maloobchod - Motorové oleje a maziva

.. . . elf auto_1.gif. .

Námi nabízené motorové oleje jsou výhradně dodávány od autorizovaných zastoupení pro EU.

V obchodě OlejGroup.cz máte záruku zakoupení originálních produktů.


Cena dopravy přepravní službou PPL je u nás při platbě předem 129,-Kč, při odeslání zásilky na dobírku + 59,-Kč. Při ceně zásilky nad 6.000,-Kč je možná forma úhrady pouze platbou předem.


Nakupte oleje a maziva u nás, autorizovaného prodejce s garancí původu.


Prodejna OlejGroup.cz

Výdejní místo

Rychnov nad Kněžnou, ulice SNP 1352

Výdejní místo pro internetové i běžné zákazníky.

Otevřeno Po - Pá 10:00-12:00   14:00-17:00 hod.

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0001

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0002

___________________________________________________________________________________________________________

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0003


Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0004

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0005

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0006

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0007

CIMG0144.JPG

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0008

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0009

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0010

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0011

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0012

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0013

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0014

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0015

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0015

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0016

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0017

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0018

Obchod OlejGroup.cz - Rychnov nad Kněžnou - foto 0019

___________________________________________________________________________________________________________

Foto kamenný obchod OlejGroup.cz Rychnov nad Kněžnou, PSČ 51601, SNP 1352, IČO: 48596710, Tel: 604403630

Motorsport - OlejGroup.cz sponzor rally týmu.

Od roku 2012 se stala naše firma OlejGroup.cz sponzorem týmu PBmotorsport, který se účastní šampionátu MČR v rally.


Šampionát MČR ve sprintrelly.

Matrix rally Kostelec nad Orlici 2012 - Součást šampionátu MČR ve sprintrally.

Matrix rally Kostelec nad Orlicí 2012.

Olga Lounová na startu Matrix rally Kostelec nad Orlicí 2012.

Matrix rally Kostelec nad Orlicí 2012 RZ foto 1.

Matrix rally Kostelec nad Orlicí 2012 RZ foto 2.

Matrix rally Kostelec nad Orlicí 2012 RZ foto 3.

Matrix rally Kostelec nad Orlicí 2012 RZ foto 4.

Matrix rally Kostelec nad Orlicí 2012 RZ foto 5.

O společnosti Shell

shell_logo_1.gif Helix Ultra 5W-40.jpg Helix Plus 10W-40.jpg Helix Super 15W-40.jpg

Společnosti skupiny Shell Group spojuje energie, kterou vyrábějí, zpracovávají a distribuují.

Jednotlivé společnosti skupiny Shell Group spojuje právě energie, protože ji vyrábějí, zpracovávají a distribuují. Při své činnosti po celé zeměkouli ve více než 130 zemích a s více než 100 000 zaměstnanci se společnosti Shell řídí hodnotami, které se vyvíjely během úspěšného podnikání trvajícího již více než sto let. Jejich závazkem je přispívat k trvale udržitelnému rozvoji a dodávat energii čistším a společensky odpovědnějším způsobem. Společnost Shell výrazně přispívá do ekonomik všech částí světa tím, že vytváří bohatství a rozděluje jej svým akcionářům, vládám, které vlastní zdroje, zaměstnancům a dodavatelům.

 

Energie pro budoucnost

Lidé vyžadují čistší a únosnější způsoby výroby elektrické energie než průmyslové podniky. Proto stále častěji volí jako palivo zemní plyn s dokonalým spalováním. Společnosti skupiny Shell nejen hledají, těží, zpracovávají a dodávají zemní plyn, ale také budují plynové elektrárny, v nichž se plyn přetváří na elektřinu.

 

Posouvání hranic

Shell, nejvýznamnější společnost na světě zabývající se technologií pobřežní těžby a zpracování, neustále posouvá hranice možného. Surovou ropu a zemní plyn těží ze stále větších hloubek s využitím stále ekologičtějších technologií. Shell dává lidem energii, kterou potřebují nejen dnes, ale kterou budou potřebovat i zítra.

 

Spokojení zákazníci

Ve své síti více než 46 000 čerpacích stanic po celém světě obslouží Shell denně přibližně 20 milionů zákazníků, kteří přijíždějí tankovat pohonné látky. Jejím hlavním cílem je proto uspokojit jejich potřeby, tj. nabídnout jim výrobky a služby, které chtějí. Výzkum prováděný v roce 1998 v 69 zemích ukázal, že Shell je nejoblíbenější značkou ve většině zemí.

 

Využívání slunce

V okrajových částech trhu se solární energie, toto odvětví vycházejícího slunce, již uplatňuje v praxi. Shell vyrábí fotoelektrické panely, které se pak instalují v těžko dostupných a izolovaných oblastech v Bolívii, Jižní Africe a řadě dalších zemí. Pokud existuje nějaký způsob, jak zajistit konkurenceschopnost solární energie na širším trhu výroby elektřiny, můžete si být jisti, že jej společnosti skupiny Shell objeví.

 

Hledání zdrojů energie

Shell má schopnosti, zkušenosti i technologie nezbytné pro hledání a rozvoj energetických zdrojů, na nichž jsme všichni závislí. A může to být třeba ve věčně zamrzlé tundře nebo ve vyprahlé poušti. Průzkum se však neomezuje jen na hledání vhodných lokalit. Ve společnosti Shell se zabýváme i slibnými oblastmi vědeckého výzkumu.

 

Přeměna ropy a zemního plynu

Uhlovodíky jsou surovinou pro výrobu neuvěřitelného sortimentu chemických látek. Součásti snad všech předmětů vyrobených lidskou rukou a používaných v současné době, od kuchyňských potřeb až po satelity, se vyrábějí z chemických látek pocházejících z ropy. A tento trend bude pokračovat. Petrochemický průmysl vyvíjí stále dokonalejší a přizpůsobivější materiály, které se pak používají k výrobě ještě originálnějších a užitečnějších výrobků.

 

Pohon pro moderní způsob života

Benzin, letecký benzin, nafta a LPG - to jsou paliva, která nám společně s motorovými oleji a mazivy dávají mobilitu, kterou potřebujeme pro práci a volný čas. Společnosti skupiny Shell se snaží nabízet tyto výrobky co nejpohodlnějším, nejčistším a nejpřátelštějším způsobem. A pro budoucnost pokračuje Shell ve zkoumání možností využívání nových paliv, například vodíku, které se objevují v souvislosti se změnami v automobilovém průmyslu.

 

Přeprava zdrojů energie

Energetické zdroje, které lze přeměnit na užitečnou energii, jsou často objemné a lze je jen obtížně přepravovat. Společnost Shell využívá své více než stoleté zkušenosti a získané znalosti, aby zajistila co možná nejbezpečnější manipulaci s nebezpečnými látkami.

 

Pěstování elektráren

Lesy mohou produkovat neomezené zdroje paliva, zatímco pohlcují oxid uhličitý, jeden ze "skleníkových" plynů způsobujících globální oteplování. Proto společnosti skupiny Shell intenzivně zkoumají, zda by bylo možné využívat tohoto zdroje únosným a ekologicky citlivým způsobem.

 

Skládání chemické stavebnice

Každý rok se zpracovávají miliony tun ropných produktů na výrobky, které potřebujeme a chceme. Pro zpracování ropných produktů, z nichž se tyto výrobky vyrábějí, skládají jednotlivé společnosti skupiny Shell dohromady své technologické know-how a svůj kapitál z celého světa. Je tak zajištěno, že jsou tyto prostředky využívány co nejefektivnějším způsobem.

 

Energie pro lidi dnes a zítra

Energie je pro společnost to, co je pro jednotlivce jídlo. Je pro její existenci naprosto nepostradatelná. Přesto se lidé stále více zamýšlejí nad tím, jak výroba a využívání různých druhů energie ovlivňuje jejich životy a životní prostředí.

Protože působíme především v energetice, musíme my ze společnosti Shell dokázat, že naše činnost nezpůsobuje neúnosné sociální rozdíly, ba naopak, vytváří bohatství, z něhož může těžit společnost jako celek. A musíme také našimi činy dokázat, že se energetika může vyvíjet takovým směrem, aby z ní získaly prospěch i budoucí generace.

Abychom toho dosáhli, musíme při využívání obnovitelných zdrojů energie postupovat ještě čistěji a efektivněji. Nikdy nesmíme zapomínat na sociální dopad naší činnosti. Proto jsme učinili závazek, že budeme přispívat k trvale udržitelnému rozvoji, zohledňovat ve všem, co děláme, ekonomické, sociální a ekologické aspekty, a zároveň hledat rovnováhu mezi krátkodobou potřebou a dlouhodobou poptávkou.

Společnost Shell investuje do solární energie, energetických zdrojů na bázi vodíku, rychle rostoucích stromů a větrné energie. Na druhou stranu ale chápeme, že není možné jednoduše přestat vyrábět energii stávajícími způsoby, protože ekonomické následky takového rozhodnutí by byly katastrofální, zejména pro rozvojový svět. Takže se snažíme minimalizovat odpadní produkty při těžbě a zpracování uhlovodíků a investujeme obrovské částky do zemního plynu, nejčistšího fosilního paliva, které dnes máme. Zvyšujeme také svoji odpovědnost tím, že zprůhledňujeme naše rozhodnutí a znovu se zaměřujeme na podporu sociálních programů.

Společnost Shell na sebe vzala závazek, že bude přispívat k trvale udržitelnému rozvoji, protože víme, že je to jediná cesta kupředu. Miliardy lidí na naší planetě dnes potřebují ke svému přežití energii. A mnohem více lidí, kteří se teprve narodí, má nejen stejné právo na život, ale musí jim být dána i možnost prožít svůj život spokojeně.

Jsme odhodláni vyrábět energii, kterou potřebujeme dnes, a položit základy pro výrobu energie v budoucnu.

 

Organizace

Jednotlivé společnosti ve skupině Shell fungují nezávisle, ačkoli využívají společnou síť servisních společností a postupují podle stejných zásad podnikání. Jsou rozděleny do pěti hlavních divizí: Průzkum a výroba, Ropné produkty, Chemická výroba, Zemní plyn a výroba elektřiny a Obnovitelné zdroje. Servisní společnosti poskytují celou řadu odborných služeb v oblasti poradenství a zdrojů. Společné zásady zajišťují, že dosahují v ekonomické, ekologické i sociální sféře stejně dobrých výsledků.

V čele každé divize stojí její generální ředitel, jemuž je svěřena rozsáhlá odpovědnost. Tito generální ředitelé jsou odpovědní výboru generálních ředitelů, který je složen z výkonných ředitelů, kteří jsou členy představenstva dvou našich mateřských společností - Royal Dutch Petroleum Company a The Shell Transport and Trading Company, p.l.c.

 

Průzkum a výroba

Hledání ropných nalezišť a ložisek zemního plynu na základě seismických průzkumů a průzkumných vrtů, rozvoj ekonomicky rentabilních ložisek prováděním dalších vrtů a budováním infrastruktury ropovodů a plynovodů a zpracovatelských závodů nezbytných pro zajištění dodávek uhlovodíků na trh.

 

Ropné produkty

Rafinace a zpracovávání surové ropy a dalších výchozích surovin na pohonné látky, maziva, topné oleje a naftu, LPG a asfalt, distribuce a prodej těchto produktů, poskytování doplňkových služeb s cílem uspokojit potřeby našich zákazníků.

 

Chemická výroba

Zpracování výchozích uhlovodíkových produktů na chemické předchůdce nejrůznějších moderních výrobků, např. umělých hmot, čisticích prostředků, rozpouštědel nebo barev, výroba katalyzátorů pro ropné rafinérie a petrochemickou výrobu.

 

Zemní plyn a výroba elektřiny

Zpracování, prodej a distribuce zemního plynu dálkovými plynovody a tankery (v kapalné podobě), prodej a distribuce vedlejších kapalných produktů ze zpracování zemního plynu, zajišťování místních dodávek zemního plynu, výstavba a provozování elektráren.

 

Obnovitelné zdroje

Pěstování soběstačných, komerčně využívaných listnatých lesů, přeměna dřevěného paliva na prodejné energetické výrobky, realizace elektrifikace venkova v rozvojových zemích, výroba a prodej solárních panelů a souvisejících elektrických systémů, rozvoj projektů na využití větrné energie.

 

Jak vybrat správný motorový olej

PyS_RYLESA_RepsolEliteMotor_tcm11-339999.jpg

 

Rozhodujícím faktorem výběru motorového oleje pro Váš automobil jsou následující požadavky:

 

- Viskozitní třída dle SAE

- Výkonnostní specifikace dle API, ACEA

- Schválení výrobce automobilu

 

Specifikace obsahují rozdílné kombinace čísel a písmen. Tato čísla a písmena indikují typ oleje. Tyto potřebné údaje jsou uvedeny na všech etiketách olejů, či v popisu u konkrétního výrobku.

Viskozita - udává tekutost oleje. Viskozita motorových a převodových olejů je obvykle klasifikována dle americké normy SAE ( Society of Automotive Engineers ) Dříve se používaly jedno rozsahové oleje pro zimní podmínky např. SAE 10W, 20W a pro letní podmínky obvykle SAE 30, 40 a 50. Moderní motorové a převodové oleje jsou vyráběny pro celoroční provoz jako tzv. více rozsahové oleje a proto kombinují viskozitní třídy např.SAE 10W-40. Písmeno "W" je z anglického slova winter = zima, zimní. Čím nižší je číslo před písmenem "W" ,tím nižší je teplota použitelnosti daného oleje. Naopak čím vyšší je číslo za písmenem "W", tím vyšší je hodnota použitelnosti oleje za přípustné okolní teploty. S viskozitními třídami souvisí i očekávaná minimální teplota čerpatelnosti oleje. U viskozitní třídy 0W-40 lze očekávat minimální hodnotu čerpatelnosti -40 stupňů Celsia. Všechny automobilové oleje jsou vyráběné pro celoroční provoz a zajišťují spolehlivé mazání při všech teplotách.

Dalším údajem v popise či na etiketě oleje je výkonnostní charakteristika dle ACEA nebo API - "American Petroleum Institut", která klasifikuje motorové a převodové oleje podle přesných kritérií. Pro benzínové motory je určené označení API se začátečním písmenem "S" , pro naftové motory se začátečním písmenem "C" tato písmena jsou následována dalšími písmeny v abecedním pořadí dle výkonnosti. Příkladem může sloužit klasifikace olejů dle API SA, které jsou určené pro motory nejstarší dochované konstrukce bez zvláštních nároků. Označení API SL klasifikuje oleje pro nejmodernější benzinové motory. Systém klasifikace olejů pro naftové motory je obdobný, doplněný u vyšších výkonnostních specifikací i o číselné rozlišní např. API CF-4.

Výkonnostní třídy dle evropské normy ACEA ( Association des Constructeurs Européens ď Automobiles ) mají následující rozdělení : A - Benzínové motory, B - Dieselové motory osobních automobilů, dodávek a lehkých nákladních vozidel, E - Dieselové motory těžkých nákladních vozidel.

Převodové oleje jsou děleny dle API GL řady, následované číslicí např. GL3,4 nebo 5. Opět zde platí, čím vyšší číselný údaj je, tím vyšší výkonnost převodový olej nabízí. Přední výrobci automobilů např. VW, GM, Porsche, BMW, MB apod. preferují oficiální interní schválení a podnikové normy.

Ovšem vždy se řiďte doporučením výrobce.

NAVRCHOLU.cz

Vliv biopaliv na motorové olejé

hp_foto05.jpg

 

Biopaliva tropí problémy

Výraznou změnu ve vývoji olejů přináší přimíchávání biopaliv do pohonných hmot. Ta se totiž - ať chcete, nebo nechcete - navyhnutelně dostávají do motorového oleje. ,,Každé palivo se v určité míře do motorového oleje vždy dostane. Kolik se do oleje dostane paliva, souvisí s konstrukcí konkrétního spalovacího motoru, zejména s ohledem na výrobní tolerance pístů, válců a pístních kroužků, ale i s dalšími aspekty, například s podobou studených startů."

U klasických paliv přitom, na rozdíl od biopaliv, žádná hrozba nehrozí. ,,Klasická fosilní paliva jako nafta a benzin se do určitého množství při správném tepelném režimu motoru z olejové náplně odpaří. To však nelze říci o biopalivech, jako je biolíh nebo metylester řepkového oleje. U nich je všeobecně známo, že se z náplně motorového oleje při provozní teplotě spalovacího motoru neodpaří a způsobí jeho polymerizaci neboli zahuštění. V konečném důsledku to znamená změnu viskozitních parametrů motorového oleje, a tím jeho degradaci."

Mísení biopaliva s motorovým olejem má na kvalitu olejové náplně motoru v porovnání s mísením fosilních paliv negativnější účinky. ,,Dle výsledků testů provedených renomovanými institucemi dochází v důsledku mísení biopaliva s motorovým olejem k nutnosti zkrácení výměnných intervalů olejové náplně motoru o 20 až 30 procent oproti použití klasických fosilních paliv."

Vysoce kvalitní oleje a maziva značky Valvoline

Doporučujeme motorové oleje, maziva a další produkty značky Valvoline. Jedná se o jednu z nejstarších značek maziv na světě. Produkty od tohoto výrobce jsou používány běžnými uživateli v osobních a užitkových vozech, nákladních vozech v zemědělské technice, v průmyslu a v neposlední řadě v motorsportu. Motorové oleje a další produkty značky Valvoline jsou po desetiletí zákazníkům známé po celém světě. Produkty značky Valvoline jsou zárukou kvality.

Dr. John Ellis vytvořil první značku v ropném průmyslu v roce 1866, když nalil svůj válcový olej do zaseklých pístů velikého parního motoru ve tvaru V, čímž písty uvolnil a umožnil jim snadnější pohyb. Dr. Ellis brzy poté zaregistroval název Valvoline, který se tak stal první ochrannou obchodní značkou maziv. Dnes jsou maziva, chemikálie a produkty údržby vozidel značky Valvoline TM vyráběny, nabízeny a prodávány ve více než 140 zemích prostřednictvím Ashland Consumer Markets, Valvoline, komerčním oddělením společnosti Ashland Inc.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oleje Total - Motorsport PSA Citroen-Peugeot

Motorové oleje Total dokazují pravidelně svou kvalitu v automobilovém sportu.

Automobilové soutěže MS.Team Citroen - Total. Viz foto...

NT00027A76.jpg

NT000331EE.jpg

NT000313BA.jpg

NT0002DC8A.jpg

NT0002E2E6_1.jpg

NT00028DBA.jpg

NT000331BE.jpg

NT000331D6.jpg

NT000348BA.jpg

Automobilové okruhové závody.Team Peugeot - Total

467699c89a9aa_2.jpg

46d40f533807f_1.jpg

46d40f7644b9c_1.jpg

46d40f6439364.jpg

473b2214d5d01_1.jpg

46248d697e691.jpg

46d40f0053013.jpg

473b2791e3cb4_1.jpg

473b200c8fd39.jpg

46d40f2d59a0c.jpg

473b27a92d9a3.jpg

46248faaa0976.jpg

46d40ee41b30b.jpg

46248f4dd31d4.jpg

Motorové oleje a složení aditiv

image016.jpgstojan_3.jpgNT0004CC66.jpg

Motorové oleje a rozpis složení aditiv.

Co jsou aditiva?

Aditiva jsou chemické přísady, které zlepšují vlastnosti motorových olejů a plastických maziv. Druhy aditiv a jejich množství se liší podle způsobu užití maziva. Obsah aditiv pro motorové oleje se pohybuje v rozsahu od 1 do 25%. Druhy a množství aditiv v olejích stanovují výrobci na základě norem a praktických zkoušek.

Zde je zřejmé, že plný podíl aditiv najdeme hlavně u známých světových olejářských značek, které by si nedovolili své výrobky o tyto důležité přísady ochudit. A zde se dělí motorové oleje na průměrné a kvalitní. Proto při výběru oleje nám trochu napoví i cena. Všechny značkové motorové oleje budou obsahovat plný podíl složení aditiv, zatímco podezřele laciné oleje neznámých značek mohou být o tyto přísady ochuzeny.

Chemická struktura aditiv

1 ) Polární aditiva

Velké množství aditiv jsou tzv. povrchově aktivní - polární látky. Polární látky jsou chemické látky, jejichž molekuly jsou nesymetrické a proto na jejich koncích vznikají elektrické náboje. Těmito náboji jsou molekuly přitahovány k povrchům, např. k povrchu pístu ve válci motoru. Polární aditiva utvoří na povrchu tenký film, který v závislosti na chemickém složení aditiva zvyšuje odolnost proti korozi, proti usazování nečistot, proti poškození vysokým tlakem apod.

2 ) Nepolární aditiva

Nepolární aditiva nejsou povrchově aktivní, tzv. že nejsou přitahována k povrchům, a jsou rozptýlena v celém objemu maziva rovnoměrně. Přesto jsou tato aditiva velice významná - zlepšují vizkozitu maziva, snižují bod tuhnutí maziva, chrání gumová těsnění proti poškození a pod.

Popis jednotlivých typů aditiv

S povrchovým účinkem

a ) Detergenty

Zamezují usazování nečistot na površích, případné již vytvořené nečistoty rozpouštějí. Díky detergentům mazivo lépe přilne k mazaným plochám. Detergenty hrají významnou roli např. při ochraně pístu ve válci, kde vlivem vysokých teplot dochází k uvolňování uhlíku, který má tendenci se usazovat na pracovních plochách pístu. Vzniklé usazeniny způsobují vznik netěsností vlivem mechanického poškození ( poškrábání ) nebo změnou tvaru zapříčiněnou nánosem nečistot.

b ) Disperzanty

Zabraňují tvorbě usazenin, které se tvoří především za vyšších provozních teplot. Disperzanty obalí mikroskopické mechanické nebo kapalné nečistoty a zamezí tak jejich koncentraci a usazování. Nečistoty se vlivem disperzantů vznášení rovnoměrně v celém objemu maziva. Zamezí se tak zablokování olejových kanálů a filtrů.

c ) Zlepšující ochranu proti vysokému tlaku a opotřebení ( EP,AW )

Tato aditiva chrání před opotřebením ocelové části, které se o sebe třou pod vysokým tlakem ( např. ozubená kola ). Aditiva vytvoří chemickou reakci na povrchu kovu odolné vrstvy, které zamezí kontaktu kov na kov.

d ) Zvyšující ochranu proti korozi

Tato aditiva vytváření na povrchu kovů ochranný film, který zabraňuje tvorbě koroze ( brání oxidaci kovového povrchu ). K oxidaci povrchu kovů může docházet například vlivem agresivních sloučenin vznikajících ve válci motoru při spalování palivové směsi.

e ) Upravující tření

Tato aditiva upravují tření mezi třecími plochami na požadovanou hodnotu. Přesná hodnota tření ploch je požadována například v automatických převodovkách, retardérech.

Olej zlepšující

f ) Zlepšující viskozitu

Tato aditiva stabilizují viskozitu maziva, tzn. viskozita maziva je méně závislá na teplotě ( viz. viskozitní index ). Tím rozšiřují teplotní rozsah, v jakém je mazivo schopno plnit svou funkci. Se snižující se teplotou viskozita maziva stoupá a naopak, se zvyšující teplotou viskozita maziva klesá. Změny viskozity maziva mají dopad rovněž na tloušťku mazacího filmu a na ztráty energie, které vznikají překonáním odporu maziva.

g ) Snižující bod tuhnutí

Tato aditiva snižují možnost shlukování parafinů v mazivu za nízkých teplot. Při nízkých teplotách dochází u minerálních olejů k vylučování a shlukování parafinů a tudíž ke zvyšování hustoty. Zvýšená hustota maziva a jeho nekonzistentnost zhoršuje kvalitu mazání a zvyšuje ztráty energie z důvodu překonávání odporu maziva.

h ) Chránící elastomery

Tato aditiva zpomalují stárnutí gumových a umělohmotných částí, které jsou ve styku s mazivem ( např. těsnění ) tím, že zamezují vyplavení změkčovadel / chemické degradaci elastomerů / obsažených v gumových a plastových dílech. Elastomery zajišťují, aby gumové a plastové části byly stále elastické ( pružné ).

Olej chránící

i ) Zpomalovače stárnutí

Tato aditiva omezují chemickou degradaci maziva, ke které dochází především za vyšších teplot. Likvidací oxidačních činidel zamezují vzniku nežádoucích chemických sloučenin, které zkracují životnost maziva. Degradací mazivo tmavne a dochází ke zvyšování viskozity.

j ) Deaktivátory kovu

Tato aditiva zabraňují chemických reakcím probíhajícím na povrchu mikroskopických kovových částeček přítomných v mazivu ( ocel,meď  ). Kovové částečky, které vznikají třením kovu o kov působí jako katalyzátor chemických degradačních procesů. Vytvořením ochranného filmu kolem částeček kovu je zamezeno katalytickým chemickým reakcím a je tudíž  zpomaleno stárnutí maziva.

k ) Snižující pěnivost

Tato aditiva potlačují vznik olejové pěny. Intenzivním promícháváním motorového oleje se vzduchem dochází ke tvorbě pěny, která urychluje stárnutí maziva ( usnadňuje oxidaci ), zvyšuje stlačitelnost maziva ( vzńikají problémy u hydraulických soustav, motorů, kompresorů a převodovek )  a může způsobit i únik maziva ze zařízení.

Tribotechnika

Tribologie je mezioborová věda, zabývající se obecně vzájemným působením povrchů tuhých těles při jejich relativním pohybu nebo při pokusu o vzájemný pohyb a s tím související technologií.
Tribologie je nauka o vědeckém výzkumu a technickém použití zákonitostí a poznatků pro vědní obory tření, opotřebení a mazání.

Tribotechnika je jedním z oborů tribologie, který se zabývá aplikací výsledků tribologie v praxi.
Tribotechnika - (z řeckého tribos - tření) se zabývá komplexně, praktickým řešením otázek, týkajících se tření, opotřebení a mazání.
Přesto, že tento obor vznikl teprve nedávno, zabývá se vlastně problematikou velmi starou, která se objevila již se stavbou prvních strojů. Při vzájemném působení povrchů v pohybu dochází k odporu proti pohybu - ke tření. Důsledkem tření je opotřebení pohybujících se povrchů. Tření a opotřebení se zmenšuje mazáním, přitom mazivem může být látka jakéhokoliv skupenství.

Co všechno tedy do tribotechniky patří:

  • výběr a způsoby aplikace maziv
  • maziva a jejich testování
  • materiály pro třecí dvojice
  • výpočet, konstrukce a optimalizace třecích dvojic
  • mazací technika
  • vědecké základy pro tření a opotřebení
  • měřicí a kontrolní metody pro tribotechnické pochody
  • spolehlivost a diagnostika (v tomto případě tzv. tribodiagnostika) konstrukčních částí a skupin
  • speciální technologické postupy vedoucí ke zvýšení odolnosti proti opotřebení
  • organizace techniky mazání

... a to vše pro veškeré obory lidské činnosti.

Ekonomický význam

Zejména nyní nabývá tribotechnika na důležitosti , neboť pomocí její správné aplikace lze dosáhnout významných úspor v řadě oblastí.

Z nejdůležitějších lze jmenovat např.:

  • snížení spotřeby energie k pohonu strojů
  • zvýšení životnosti strojů a zařízení
  • snížení prostojů vzniklých v důsledku poruch a následných oprav
  • snížení nákladů na údržbu a opravy strojů
  • zvýšení výrobní přesnosti strojů
  • snížení investičních nákladů
  • snížení nákladů potřebných k zajištění vhodných maziv (jejich efektivní volbou a výběrem dodavatele)
Jak často měnit olej v motoru

Včasnou výměnou motorového oleje zachováme dobré vlastnosti vozidla.

Otázku, po kolika ujetých kilometrech je nutná výměna motorového oleje, řeší každý majitel automobilu. Stanovit přesnou hranici, kdy už je výměna žádoucí, ale není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Životnost oleje v benzinovém nebo dieselovém motoru je totiž ovlivněno mnoha faktory. Výrobci nás sice o určitém intervalu informují, ale podle odborníků je lépe přistoupit k výměně častěji, než je určeno. V tomto případě rozhodně platí – lépe dříve nežli později.
Pokud bychom to chtěli trochu zobecnit, pak můžeme říci, že maximální únosnou hranicí pro výměnu oleje je ujetí 10 až 20 tisíc kilometrů, kde rozhoduje specifikace používaného oleje.
Nové vozy – majitelé nových vozů, kteří mají ve zvyku po ujetí cca 100 000 kilometrů automobil prodat a zakoupit opět nový, myslí tak trochu do budoucna. Je totiž jasné, že každý zájemce získá k vozu větší důvěru, pokud v servisní knížce zjistí, že byl olej pravidelně měněn po ujetí 10 až 15 tisíc kilometrů. Pečlivost prvního majitele bude pro něho jistotou, že má šanci koupit bezporuchový vůz se zachovalým motorem.
Ojeté automobily – frekvence výměny motorového oleje u ojetých automobilů je v podstatě totožná jako u těch, které nedávno opustily výrobu. Jestliže by se tato frekvence prodlužovala, pak by logicky automobil rychleji podléhal z tohoto úhlu pohledu zubu času.


INTERVALY VÝMĚNY MOTOROVÉHO OLEJE

V délce intervalu výměny oleje hraje svou roli celá řada faktorů.
a) Typ automobilu.
b) Způsob používání.
c) Řidičské návyky.
d) Typ převodového systému.
e) Druh paliva.
Naftové motory – z důvodu vypalování filtru pevných částic se motor zanáší sazemi a tím pádem dochází k vyčerpání účinnosti aditiv.
Zážehové motory – může docházet k ředění oleje palivem (benzínem). Navíc jsou tyto agregáty vystaveny vyššímu tepelnému zatížení.
U vozidel, která jsou využívaná převážně na dlouhé trasy bez častých zastávek, dochází k opotřebení olej pomaleji. Logicky je tedy olej rychleji opotřeben u vozidel, která absolvují převážně krátké trasy. Je to dáno častými změnami provozní teploty motoru. U těchto automobilů by se měl interval zkrátit o 20 až 30 %. Jiná hlediska výměny jsou platná pro sportovní vozy, u nichž je počítáno s tím, že používaný olej dobře odolává vysokým teplotám.


ŽIVOTNOST A VLASTNOSTI MOTOROVÉHO OLEJE

Vliv na životnost a vlastnosti oleje má mnoho různých faktorů.
1) Najeté kilometry.
2) Délka obvykle ježděných tras.
3) Použití alternativních paliv a biopaliv.
4) Používání nevhodných aditiv (palivo a kvalitní olej obsahuje vše potřebné).
5) Styl jízdy (nevhodné je vytáčení do maxima nebo za studena).
6) Typ převodového systému.
7) Druh paliva.
Důsledky méně časté výměny oleje jsou především v opotřebení motoru, které způsobuje zanesení částicemi, kaly a sazemi. Navíc dochází k ředění oleje nespáleným palivem a tím pádem se olej znehodnocuje. Logicky se pak motor hůře maže, protože dochází k zanášení mazacích kanálků. Poslední fází může být zadření motoru.
Ohroženy mohou být také další součásti motoru. Pokud automobil disponuje turbodmychadlem, pak je tato součást na ráně jako jedna z prvních.


POZOR NA CHYBY PŘI VÝMĚNĚ

Problém ale může nastat i při nekvalitní výměně oleje.
Častými chybami jsou především
- nevhodně zvolená viskozitní klasifikace.
- výměna oleje u motoru, který není zahřátý.
- Nedostatečné vypuštění původního oleje z nádoby.
- Nedostatečné množství nalitého oleje.
- Opomenutí výměny starého filtru za nový.
Pokud nechcete riskovat poničení motoru z důvodu nějaké fatální chyby, pak je lépe tento proces svěřit do rukou odborníkům a nechat si vyměnit olej v servisu.

Rozbor motorového oleje
Olej je krev auta, na jeho čistotě záleží výdrž motoru. Včasné výměny za pár tisíc korun mohou předejít drahým opravám. Nezávislé servisy proto nedoporučují jezdit na jeden olej déle než 15 000 km. Automobilky naopak tvrdí, že dnešní oleje vydrží víc, a předepisují intervaly dvojnásobně dlouhé. Kde je pravda? Napoví nám laboratorní test oleje, který má za sebou 30 000 km.

Jak často je správné měnit olej v motoru? Názory jsou různé a také se měnily v čase. Když v 90. letech výrobci vozů prodlužovali předepsané výměny z 10 000 na 15 000 km, zdůvodňovali to kvalitnějšími oleji a čistším spalováním v přesněji řízených motorech.

Prodlužování na dvacet i třicet tisíc kilometrů přišlo po roce 2000, spíš než technickou logiku ovšem odráželo obchodní zájmy. Konkurence zhoustla, leasingové společnosti si začaly diktovat podmínky a hledaly možnosti úspor. Našly je ve zbytečně poctivé údržbě. Když jdou firemní auta po třech letech z domu, proč se starat o jejich životnost?

Zejména evropské automobilky se diktátu účetních podřídily, cena servisu do 100 000 km se stala prodejním argumentem. Úspory schované pod hesla jako Long Life Oil se ale záhy vrátily jako bumerang. Za tři roky leasingu sice motory nestihly spáchat sebevraždu, ale otráveny přestárlým olejem si našly dost jiných důvodů trucovat. Ještě v záruce začala kolabovat turbodmychadla nebo ventilová zdvihátka, ani jedno přitom není levný špás.

Z natažených intervalů se proto začalo nenápadně ustupovat. Některé značky prohlásily 30 000 km za maximum v proměnném intervalu, který vypočítávala řídicí jednotka z provozních podmínek, zejména četnosti studených startů. Přímočařejší cestou je ponechat kilometrové maximum na 30 000 km, ale časový interval zkrátit na jeden rok. Obojím se dosáhlo stejného a technicky správného efektu: kdo často jezdí na krátké vzdálenosti se studeným motorem, musí pro nový olej dřív než dálkoví letci.

Časté krátké jízdy za studena škodí oleji nejvíc, protože právě při nich probíhají reakce mezi horkými spalinami a studeným olejem, které dramaticky zrychlují oxidaci, okyselování a celkovou degradaci oleje. Obchodní zástupce, který najede na jeden studený start tři sta kilometrů, má po 20 000 km olej v mnohem lepším stavu než manažer pendlující mezi domovem, kanceláří, pizzerií a fitkem.

Ale i když jezdíte dálky, není 30 000 km už přece jen moc? Správná otázka, kterou nám pomohl rozlousknout jeden z našich čtenářů. Se svým služebním Peugeotem najel 30 000 km na první olej, a jelikož si chce auto později odkoupit domů, zajímal se, zda nebude lépe servisní interval zkrátit. Při prohlídce nechal vzorek oleje odebrat a my jsme ho odvezli na rozbor do akreditované laboratoře Trifoservis v Čelákovicích. A přidali jsme referenční vzorek identického oleje Total 0W-20 pro dieselové motory.

Výsledky nás mile překvapily. "Olej celkově není ve špatném stavu. Obsah tvrdých karbonových úsad není kritický a olej by byl schopen dalšího provozu," čteme v protokolu. Zejména potěšující jsou informace o vysokém obsahu mazivostní přísady MoS2 (disulfid molybdenu). Právě tyto přísady z oleje mizí následkem oxidace, náš olej tedy nadměrně zoxidovaný není. Soudě z koncentrace zinku je obsah antioxidantů dokonce téměř roven novému oleji.

Vysoký bod vzplanutí 201 °C potvrzuje téměř zanedbatelné naředění oleje naftou, což je jinak u dieselu obecný problém citlivý na kondici vstřikování a jemnost rozprášení paliva. Vysoký obsah vápníku naopak vypovídá o alkalické rezervě, tedy o minimálním okyselení oleje.

Olej Total, kterým jsou vozidla skupiny PSA plněna v továrně i v opravnách, tedy vzhledem k ujetým 30 000 km odvedl skvělou práci. Přesto bychom nikomu nedoporučovali tuto zkušenost zobecňovat a nechávat jakýkoli olej v jakémkoli autě tak dlouho. Jsou tu totiž dvě velká "ale".

Prvním je jízdní styl uživatele vozu, který v rámci svého zaměstnání objíždí zákazníky téměř po celé republice. Vůz absolvoval jen minimum krátkých jízd za studena, takže olej byl jen krátkou dobu vystaven reakcím působícím nejagresivnější oxidaci a okyselování. Také regenerace filtru pevných částic při souvislé zahřáté jízdě probíhají snadno a rychle, což snižuje riziko ředění oleje nespálenou naftou.

Je-li váš styl od tohoto ideálního režimu vzdálen jen o trochu, zkraťte interval na 20 000 km. Jakmile dostanou "studené" reakce častější příležitost, jejich nežádoucí produkty už v oleji zůstanou. Delší jízdy třeba o víkendech nedokážou už proběhlou degradaci vrátit, pouze zpomalují její pokračování.

Druhá polehčující okolnost je úplně nové auto s motorem, ve kterém je všechno vzorově v pořádku. Vstřikovače rozprašují naftu rovnoměrně, písty mají ve válcích minimální vůli, v sacích ani výfukových kanálech hlavy se ještě neusadily nánosy karbonu, které by ovlivňovaly proudění. Po prvních 60 000 km se od sebe všechno začne nenávratně vzdalovat, spalování probíhá méně dokonale a zplodiny více zatěžují olej. Jakýkoli olej, sebelepší olej. U starších aut ho proto měňte častěji.

V originálním oleji z továrny se při rozboru našly částice železa a mědi. Snímek z mikroskopu, 50x zvětšení. | Foto: Trifoservis

I majitelům zcela nových vozů však dnešní rozbor oleje přináší jedno varování. Při zkoušce v něm bylo nalezeny kovové částice. Převážně železné, místy měděné, co do velikosti až půlmilimetrové. Kovový otěr zřejmě pochází z opracování částí motoru při výrobě.

Nejde o žádnou zvláštnost Peugeotu, podle zkušeností servisů jde o běžný jev u všech značek. Motorárny dnes kvůli životnímu prostředí nesmějí obrobky oplachovat louhy a mytí saponátem není dost účinné. Tak se vrací zkušenost z doby našich otců: v zaběhnutém motoru vyměňte první olej po třech až pěti tisících kilometrů, aby špony z továrny v novém autě nebrousily všechno, nač přijdou.

NWVkZj